gebrabbel over musici en adviezen

16:59 Fenna 0 Comments


Soms, of tijdens het maken van maatschappijleer huiswerk bijvoorbeeld, vraag ik me af of musici hun eigen adviezen opvolgen.

Neem de Beatles. Ik ga ervan uit dat iedereen wel het nummer 'Let it be' kent. Ik citeer:

"Whisper words of wisdom,
Let it be, let it be"

Okay, neem het zoals het is, dat is de boodschap. Maar zouden ze dat nou ook echt doen in hun echte leven? Het lijkt mij logisch dat je achter je muziek en vooral de tekst staat. En dat je, voordat je de geweldige (want toegegeven, Let it be is wel degelijk een geweldig nummer) ingeving krijgt waaruit dit nummer is geboren, je ook al zo over dit onderwerp dacht. 



Of dit is allemaal klinkklare onzin, en ze dachten gewoon, we moeten het goede voorbeeld geven. Of iets dergelijks. 

Zo ook Adele. Zij moet heel wat hebben meegemaakt om al die liederen over liefde en bedrog, in positieve en negatieve zin, te schrijven. Zoiets moet je zelf ondervonden hebben, in mijn ogen, anders kun je er toch geen liedjes over maken die mensen doen laten huilen alsof zij degene zijn die gedumpt waren, ooit. Ik heb net even snel een kijkje op het wonderlijke web genomen en de teksten van haar liedjes bekeken. Niet allemaal hoor, dan zou ik na een uur nog bezig zijn. Het gaat misschien niet allemaal over dat iemand wordt gedumpt, dat is een beetje verkeerd beeld. Maar het gaat in haar liedjes altijd wel om een "you"-persoon.

Ik moet toegeven alle liedjes van de Beatles gaan ook over vrouwen en liefde, bevestigt mijn vader die een ware kenner is van deze muziek. Liefde is nou eenmaal een makkelijk onderwerp, of ligt het ergens anders aan? Misschien wel omdat iedereen, in wat voor kleine vorm dan ook, wel eens te maken krijgt met liefde en alles wat daar omheen staat. Met een beetje fantasie en na het lezen van The Notebook kan je al best een aardig lied schrijven over liefde. (ik zou zeggen, probeer het uit!)

Ik zou het ze graag willen vragen, de leden van de Beatles, maar dat gaat een beetje lastig aangezien ze 1. wereldberoemd en daardoor onbereikbaar zijn, en 2. omdat twee leden al een kruisje achter hun naam hebben staan op Wikipedia. 

Kennen jullie John Lennon? Rare vraag, natuurlijk doen jullie dat. Nu, ik ben er net achter gekomen dat hij is doodgeschoten. Dat is nou ironisch. Volgens mij gaat de helft van zijn liederen over vrede, en dat wordt allemaal in de wind geslagen door het overhalen van een trekker. Getverderrie. 

Tegen de tijd dat ik de Beatles deze, waarschijnlijk als apart beschouwd wordende vraag stel, hebben ze zich al honderd keer omgedraaid in hun graf. Spijtig, heel spijtig.



neuriënde liefjes

0 reacties: